Interview met Marielle in Brabant Business

De een richt zich met name op het innerlijk welzijn vanmensen,de ander op het uiterlijk.Maar ze hebben ook watmet elkaar gemeen:ze tonen lef in zakendoen,anders warenze zover niet gekomen.De zussen Bastiaansen zijn nuchtere Brabantse meiden die veel van elkaar verschillen en erg op elkaar kunnen bouwen.Wat kunnen we van deze vrouwen leren?

Rian en Mariëlle Bastiaansen
Mariëlle Bastiaansen steekt al vanafhaar 15e veel tijd in andermans uiterlijk.Met een verfijnd gevoel voor presenteren legt ze je graag uit waar je mooie accenten liggen en hoe die het voordeligst te gebruiken. Zowel regionaal als landelijk werkt ze mee aan tal van programma’s op het gebied van lifestyle en beauty.

Tussen de opnames door ziet ze kans om tijd vrij te maken voor andere business:Yell Media en Mariëlle Create Style,bedrijven in respectievelijk presentatie & media,en haarexpertise.
Rian, jij bent in een gat in de markt gesprongen:de Hittepit. Vertel er eensover.
“De Hittepit (zak met kersenpitten diewanneer opgewarmd in de magnetronheilzaam werkt op stramme spieren enpijntjes) was een knaller.Ik kwam ermee in contact tijdens een wintersportvakantie.Van onze gastvrouw kregen we ’savonds een hittepit mee naar bed, alseen soort kruik. Het leek me leuk een paar van die zakken als souvenir mee naar huis te nemen. Tot bleek dat deze hittepit nergens te koop was. Toen ben ik op het idee gekomen zelf deze zakken te gaan maken. Eenmaal terug in Nederland ben ik op zoek gegaan naar een pittenleverancier en ging ik zelf de tijkjes naaien.”

En toen kwamen de bruisballen? (ballenvoor in bad, die gaan bruisen zodra zemetwater in contact komen,red.)
“Ja,naar een door onszelf bedachte formule.Het assortiment bestaat uit allerlei vormen en geuren. We exporteren miljoenen ballen per jaar naar twintig landen.”

Werken jullie ook wel eens samen aan iets?
Mariëlle: “Bij het opzetten van mijn webwinkel Mariëlle Create Style heb ik Rian bij het prijsbeleid ingeschakeld. Maar echt veel zakelijk met elkaar doen gebeurt niet vaak. We zijn in de eerste plaats zussen en doen vooral zussendingen.”

Rian,je bent een druk bezette vrouw. Jij doet in vier dagen net zoveel als een anderin vijf.
Hoe vind je je rust terug?“Gewoon lekker in bad natuurlijk. Zalig nietsdoen en opladen. Dat is het ultieme genieten. Maar ik moet je wel bekennen dat ik daar niet zo vaak aan toe kom. Eigenlijk ben ik geen goede klant van mijn eigen producten.”


Zijn er in jouw bedrijf meer vrouwen aan hetwerk met deze filosofie?
Rian:“Ja,maar iedere vrouw vult deze in op haar eigen manier.”

Is deze filosofie goed voor de werkgever?
“Het parttime werken is in Nederlandeen recht geworden waar we vanaf
moeten. Vrouwen kunnen dan nooit echt doorgroeien. Met wat meer daadkrachten passie snijdt het mes aan twee kanten: als werkgever ontvang je meer commitment van de medewerkers en als werknemer heb je echt de allerleukste baan die je maar kunt hebben. En dat is weer goed voor de continuïteit”.

En Mariëlle, de jongste thuis en (nog)zonder kinderen. Zou jij dit op dezelfdemanier aanpakken?
Mariëlle:“Weet ik niet.Ik ben dol op kinderen maar ook op werk. Ik stel de beslissing om kinderen te krijgen uit. Ikvind het een grote verantwoordelijkheid waar ik goed over wil nadenken.De biologische klok tikt echter wel door,maar in ons vak krijgen zelfs vrouwen ruim na hun veertigste nog een kind. Maar veel thuiszitten met een kindje opschoot, daar zie ik geen rol voor mezelf in weggelegd.”

Mariëlle is door haar optredens in ‘Hetstaat je goed’,‘Looking Good’ en ‘Dancingon Ice’ een bekende Nederlandse.Maar ook in onze provincie is ze doorhaar presentaties bij de West-Brabantsetv-zender TV&Co een bekend gezicht.Hoe is het om BN’er te zijn?
“Die aandacht is ongekend leuk. Je moet wel altijd op je hoede zijn.Zorgen dat je er goed uitziet. Dat is immers mijn visitekaartje.”

Rian van Velzen – Bastiaansen bruist vande energie.Haar bedrijf Nature’s Choice is in dertien jaar tijd snel volwassen geworden.Was ze in 1994 nog in haar eentje bezig om de ‘Hittepit’op de markt tebrengen, momenteel heeft ze wereldwijd fabrieken voor de productie vanhaar cosmetica-, zeep- en textielartikelen.Dat drukke zakenleven combineert ze, dankzij een au pair, moeiteloos met haar gezin.

Word je erkend als zakenvrouw?
Rian:“Steeds vaker, maar ik heb me ernooit aan gestoord toen dat anderswas. Ik dacht ‘jullie komen vanzelf welaan de weet wat ik kan en doe’. In een andere context heb ik wel meegemaaktdat mijn man Mark eerder wordt aangesproken als zijnde directeur/eigenaar dan ik.Op beurzen stappen de mensen eerst op hem af en in het restaurant krijgt hij altijd de creditcard terug…”

Rian,wat vind jij van het statement datvrouwen met een gezin geen carrièrekunnen maken?
“Carrière maken kan altijd.Het gaat omdaadkracht. Als je met die kracht dez aakjes thuis goed regelt, dan kun je hetver schoppen. Ik heb het opgelost door een au pair en werkster aan te nemen.Maar daarmee ben ik er nog niet. Ik moet plannen. Steeds opnieuw. En dat leer ik de kinderen ook. Ze moeten een stukje vooruit kijken om te zien of ze mijn hulp nodig hebben. Bij het huiswerkmaken bijvoorbeeld,of een spreekbeurt…Het lukt prima om de ballenhoog te houden op allerlei fronten. Dus ook thuis.”

‘Dancing on Ice’ is heel wat anders dan presenteren.Waarom die keuze?
“Door mee te doen aan ‘Dancing on Ice’ kon ik ook eens een andere kant van mezelf laten zien. Al viel dat niet mee.Ik heb moeten concurreren metvrouwen die al vanaf hun jeugd aan ballet doen en eens tuk soepeler zijn.”Rian knikt en valt haar bij:“Vroeger hebben we eigenlijk nooit aan specifieke meisjes dingen als ballet- of dansles gedaan.Onze ouders bezaten toen nog een boerenbedrijf en hadden daar vrij nuchtere opvattingen over. Ze zagen daar het nut niet zo van in. Je kon ook helpen op de boerderij. Dat ging met meer dingen zo.
Ik ben als enige van hetgezin gaan studeren (Universiteit vanWageningen,red.) en ook dat vonden zein eerste instantie maar niets. Ik heb toch doorgezet.”Mariëlle: “Terwijl ik al op mijn 15e ben gaan werken als kapster in opleiding.Daar waren ze nu ook weer niet zo blij mee. Ze dachten dat ik daar wel van terug zou komen,maar nee!”

Is het ook door die opvoeding dat jullie zelf over zo’n no nonsense mentaliteitbeschikken?
Mariëlle: “Weet je, er is nog nooit iemand aan hard werken doodgegaan. Ik ga door tot ik niet meer kan.”Rian knikt:“Herkenbaar. Als zelfstandige geef je niet zo snel toe aan pijntjes. Ik ben in het gehele jaar maar een dag ziek geweest.”Samen:“We werken keihard uit enthousiasme, niet om (nog) meer geld te verdienen.”

Baal je dan nooit eens van zaken?
Rian:“Jawel! Vooral van die regeltjes die in ons land, maar ook in andere landen gelden; ze zijn gewoon overdreven.Wijmoeten bijvoorbeeld elk cosmeticaproductdat bestemd is voor landen als Duitsland, België en Frankrijk, laten registreren.Daar steken onze verkoopmensenz eer veel tijd in. Daarnaastworden we vaker dan ons lief is overvallen met controles door de Arbeidsinspectie,de Milieudienst, Belastingdienst…”

Mariëlle, in programma’s als het succesvolle ‘Looking Good’ dat dit jaar het tiende seizoen ingaat, doe jij de verrassende haarmetamorfoses en werk je nauw samen met een styliste en visagist.Hoe belangrijk is een goed uiterlijk?“Als je er goed uitziet, voel je je zelfverzekerder. Dat merkt je omgeving direct.”
Wat kun je zakenvrouwen adviseren?“Denk niet van ik zal me eens helemaal lekker optutten wanneer je daar niet achter staat, en doe dat ook niet metkleding. Bij metamorfoses heb ik zowel mannen als vrouwen mentaal sterker zien worden omdat de nieuwe look klopte met hun karakter. De verandering moet bij je persoonlijkheid passen.Je kunt je dus beter niet als vamp gaanvertonen wanneer je van nature een grijze muis bent.”

Hoeveel sex-appeal moet je in je hebbentijdens persoonlijke contacten
?
“Natuurlijk is een frisse uitstraling meegenomen.Maar die is nietvoor iedereenweggelegd. Je kunt aan een aantal zaken wel wat doen. Door de tandarts jetanden mooi te laten maken bijvoorbeeld,en door op tijd naar de kapper te gaan, en naar de schoonheidsspecialiste.”
“Wat kleding betreft;draag wat je goed staat. Vrouwen hoeven modieuze hotpantsen kniebroeken niet in de kast te laten hangen.Wanneer ze verder tiptop in orde zijn, aantrekken! Maar wel met kousen eronder!”

Does sex sell?
Mariëlle:“Nou, ik adviseer hier toch terughoudend te zijn.Maar niet te behoudend.Een diep uitgesneden decolleté zou ik zomaar niet adviseren.Doe gerust een coltruitje aan en vertrouw op wat je werkelijk waard bent.Mensen letten op je uitstraling.Zorg wel dat je er verzorgd uitziet.”Rian (lacherig):“Tot ik mijn award kreegwas ik me helemaal niet zo bewust vanmijn eigen presentatie. Soms liep ik gewoonmet nonchalant geborsteld haarof met een vlekje in de kleding.Gelukkigheeft Mariëlle me voor die uitreikingwaar veel zou worden gefotografeerd,even goed onder handen genomen.Hetis fijn zo’n zusje te hebben die daar verstandvan heeft.Sinds die tijd laat ik me eerst door haar adviseren wanneer ik een belangrijke ontmoeting heb.”

Auteur: Jollanda Esselink | Fotograaf: Robert Govers